‘A Short History of Nearly Everything’ verplicht op school

Ik vind wetenschap mateloos boeiend, en het liefste zou ik tegen iedereen willen roepen: ‘kijk dan toch, hoe gaaf al dat gepuzzel is’. Degenen die dat voor mij tot nog toe het mooist heeft uitgewerkt is Bill Bryson, in zijn boek ‘A Short History of Nearly Everything’. Als iedereen dat boek zou lezen, zou het helemaal goed komen met de wereld.
Om met dat verbeterproces te beginnen, stel ik voor dat het boek verplichte stof gaat worden op de middelbare school. De verschillende onderdelen van het boek kunnen worden behandeld in verschillende lessen: geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, natuurkunde, etc. Hebben de secties een mooie reden om vakoverstijgend bezig te zijn. Natuurlijk leest iedereen het boek in het Engels, en kan het aan het eind dus meteen op de boekenlijst Engels worden gezet. Winwinwin, lijkt me.

Ik ben zelf al heel grassroots begonnen om precies dit idee aan te kaarten in de OR van de middelbare school van onze oudste dochter (12, net begonnen, en ik dus ook). Er komen in ieder geval alvast een paar exemplaren in de mediatheek te staan, met dank aan het OR-budget. De directeur is bij wat secties aan het polsen of ze uberhaupt wat zien in zo’n idee. Ik zou als proef graag een keer een hele lichting scholieren het boek willen geven namens de OR, om te kijken of/hoe dit werkt. <update: helaas dit jaar nog niet gelukt, we gaan door naar de volgende ronde!>

Wie doet mee? Wie doet mee om minister OCW ervan te overtuigen dat dit een goed idee is, en dat we dit landelijk zouden moeten invoeren, wellicht als Europees pilot-project?

Dit pleidooi heb ik eerder al op de LinkedIn-groep van het Platform Wetenschapscommunicatie gezet.