Wetenschapsvoorlichters in de schijnwerpers!

Ik mocht optreden tijdens de Dag van de Valorisatie op dinsdag 8 juni 2010: http://www.valorisatie.nu/
Onder bovenstaande titel heb ik onderstand pleidooi gehouden.

‘Wetenschapsvoorlichters zorgen er achter de schermen voor dat ‘hun’ wetenschappers schitteren in de media, op bijeenkomsten of in het publieke debat. Vrijwel ongemerkt (en helaas vaak ook onopgemerkt) bouwen ze zo een schat aan informatie op over hun eigen organisatie.

Zeker binnen een brede instelling als een universiteit behoren zij tot de weinigen die een goed overzicht hebben van het onderzoek dat er plaatsvindt. In dit pleidooi: universiteiten kunnen deze kennis op veel meer manieren gebruiken dan nu het geval is’.

Bij universiteiten zijn het bijvoorbeeld tto-ers, beleidsmedewerkers en zelfs bestuurders die wel ‘s contact zouden kunnen zoeken met hun eigen wetenschapsvoorlichters. Maar ook daar buiten: bedrijven die op zoek zijn naar een bepaalde deskundigheid, beleidsmedewerkers van politieke parijen die ‘s een ander commissielid zouden willen zien. Eigenlijk een andere manier om die rol van wetenschapsvoorlichter als kennismanager nog eens aan te kaarten.