Nederlandse wetenschapsgerelateerde blogs

Ik heb mijn blogactiviteiten per 18/10/2013 voortgezet op http://roy-meijer.nl/.
Daar is deze blog ook te vinden, onder het kopje Pillar Posts, bovenaan. Mocht je toevoegingen hebben, kun je ze daar doorgeven.

———————–

Al is het alleen maar om niet iedere keer zelf te hoeven zoeken in allerlei versnipperde systemen, hierbij een overzicht van blogs die ik interessant vind. Omdat het Nederlandse (anders wordt het snel te veel denk ik) wetenschappers zijn die schrijven, of omdat het over wetenschap en/of wetenschapscommunicatie gaat, in de meest brede zin. Dit overzicht is niet bedoeld om compleet te zijn, en aanvullingen zijn meer dan welkom (comments).

Onderzoekersblogs
Peter Kerkhof, VU/UvA  www.peterkerkhof.info
Eva Lantsoght – PhD Talk, TU Delft  http://phdtalk.blogspot.com
Eva Teuling, UMCG  http://evateuling.blogspot.com
Rolf Hut, TU Delft  http://geekomdathetkan.wordpress.com
Margot de Groot Coenen http://mk5060.blogspot.com
Ernst Schrama TU Delft http://ejo-twitter.blogspot.com
Rethinking|Eelco Visser TU Delft http://eelcovisser.org/blog
Lucas Brouwers Thoughtomics – Exploring evolution through genes, computers and music RU www.lucasbrouwers.nl/blog/
Diederik Jekel VPRO/DWDD/UTwente  www.diederikjekel.nl/
Peter van Baarlen – Functional genomics, host-microbe interactions, microbiota, co-evolution – and a bit of music WUR http://pvanbaarlen.wordpress.com
Maartje van Kregten en Sophie Roerink LUMC www.onderdemicroscoop.nl
Bas Flipsen TU Delft – Lightweight Vehicle Design  http://lightweightvehicle.blogspot.com
Bart Verheggen ECN – My view on climate change  http://ourchangingclimate.wordpress.com
Bart verheggen ECN – Over klimaatverandering, energie, mitigatie, en (klimaat-)wetenschapscommunicatie http://klimaatverandering.wordpress.com/
Wiskundemeisjes: http://www.wiskundemeisjes.nl/
Scheikundejongens: http://scheikundejongens.nl/
Jan Verkade – hydrology. flood forecasting. predictive uncertainty http://janverkade.wordpress.com
On uselog.com Jasper van Kuik (TU Delft) vents his thoughts on consumer product usability http://www.uselog.com/ (op http://www.jaspervankuijk.nl/ meer over zijn cabaret-leven daarnaast)
Weblog Yuli Nazarov – Education, research and other funny things http://yuli.weblog.tudelft.nl/
HenkJan Honing – Music Matters – a blog on music cognition  http://musiccognition.blogspot.com/
Sylvia Wenmackers – van alles over wetenschap, filosofie en kunst  www.sylviawenmackers.be/blog
Buttonius – Peter Knoppers (TU Delft, Buttonius is de potjeslatijn vertaling van Knoppers.) is ir. elektrotechniek en schrijft software voor verkeerskundig onderwijs en onderzoek. Eveneens onderwerp van zijn blog http://buttonius.blogspot.com/
Roberto Rocco’s Modern Life – Urban researcher interested in human geography and the knowledge city http://robertorocco.blogspot.com
Stephan van Dijk – Reflecting on the weird and wonderful world of innovation (TU Delft) http://www.stephanvandijk.nl
André Kuipers blog (ESA)  http://blogs.esa.int/andre-kuipers
Eye on Orbit – Erik Laan; about developments in space exploration and the value it brings to society and business – http://eyeonorbit.blogspot.com
Columns van Marc van Oostendorp op Neder-L – Elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek
Vervoersplanoloog – alles over Vervoersplanologie en alles wat daar mee te maken heeft: Van Verkeer & Vervoer tot Ruimtelijke Ordening, van Architectuur tot Economie, van Politiek tot Milieu en van Megaproject tot Stoeptegels. http://vervoersplanoloog.blogspot.com/
Esther Veen – vooral resultaten van haar onderzoek multifunctionele landbouw (Praktijkonderzoek Plant & Omgeving, WUR) http://onderzoekerstadslandbouw.wordpress.com/
Maarten Steinbuch – naast ‘Automotive’ als vak ook voorzitter Stichting Techniekpromotie (TU Eindhoven) http://steinbuch.wordpress.com
Danielle van Versendaal (@brainteresting) schrijft hier allerlei leuks op het gebied van hersenplasticiteit: www.brainteresting.org
Laurens Witter (@gigaseal) schrijft ‘A blog about all new exciting things in Neuroscience, Biology and Science in general.http://nerdoscience.blogspot.com
Sebastiaan van der Lubben @vanderlubben | docent internetjournalistiek universiteit leiden  http://vanderlubben.wordpress.com/
Erik Kwakkel @erik_kwakkel medievalfragments http://medievalfragments.wordpress.com/
Michel van Eeten – wetenschapper (TU Delft), weblogger en schrijver van Tegennatuur, een roman over de oplosbaarheid van onoplosbare problemen – http://bijzinnen.com/
Een blog van Neuro Nerd (promovendus A’dam) ‘Neuroscience, Biology and Science in general’  http://nerdoscience.blogspot.nl
Guus Roeselers Blog (TNO, YPY2012) ‘microbial ecology and genomics’ en meer: http://guusroeselers.blogspot.nl/
Leonie’s Transport Blog  @LeonieWalta (TU Delft) http://leoniewalta.wordpress.com/
Danny Haelewaters @dhaelewa “Fari aeris, tacere argenti, scriberi auri est” – Ik hou me vooral aan populair-wetenschappelijke artikels en artikels over maatschappelijk-sociale thema’s.  http://dannyhaelewaters.wordpress.com/
Henk Hogeveen (Waganingen UR) Animal Health Management http://animal-health-management.blogspot.nl/
Ellen van Kleef (Wageningen UR) Food intake control – Blog on the psychology behind self-control, health, weight, mindful and mindless eating http://foodintakecontrol.blogspot.nl/
Martin Mulder (Wageningen UR – Education and Competence Studies) http://www.mmulder.nl/
Annet Pauwelussen (Wageningen UR) Annet in Indonesie – Het wel en wee van een antropoloog op zee http://annetpauwelussen.wordpress.com/
Arjen Wals (Education and Competence Studies Wageningen UR) Transformative learning – Learning and change within society and people towards a more sustainable world http://transformativelearning.nl/
Marco de Baar (TU Eindhoven) – Active Science ‘Over Wetenschap en Wetenschapsbeoefening’ http://activescience.wordpress.com/ (ook hieronder genoemd in Wetenschap en communicatieblogs)
Jos van den Broek bespreekt in zijn blog allerlei alledaagse vragen op het gebied van een breed scala aan bèta-wetenschappen http://josvandenbroek.tumblr.com/
Willem Koetsenruijter richt zijn blog geheel op de communicatie via beelden http://koetsbeeldblog.blogspot.nl/
Merel van Goch doet promotieonderzoek (psycholinguïstiek), schrijft columns, geeft taaladvies en schrijft en corrigeert teksten. Haar blog: http://www.merelvangoch.com/
Wijnand Veeneman (@WijnandVeeneman) schrijft op OV-neman over… http://wveeneman.weblog.tudelft.nl/

Vlogs
GroetenUitDelft is een vlog van Rini van Solingen @solingen (TU Delft) over software engineering http://www.youtube.com/user/GroetenUitDelft?feature=watch Vrolijke intro ook… 🙂

Afdelingsblogs
PARSAX – An Informal Look at Radar Technology and Applications within TU Delft  http://parsax.weblog.tudelft.nl
Design as Politics – Wouter Vanstiphout  http://designaspolitics.wordpress.com
Climate City Campus TU Delft  http://ccc.weblog.tudelft.nl
Biomedical Electronics Group TU Delft  http://bme.weblog.tudelft.nl
Biotechnology and Society Group TU Delft www.btsblog.tnw.tudelft.nl
Modelling and Drawing – a blog about educational software UTwente  http://modeldrawing.eu/blog
Dynamiek Ruimtegebruik, Alterra, onderdeel van Wageningen UR www.dynamiekruimtegebruik.nl/blog
RSE ATMOS weblog – blog over atmosfeeronderzoek TU Delft http://atmos.weblog.tudelft.nl/
stochned – blog van de Vereniging van de Statistiek en Operations Research (VvS+OR) http://stochned.blogspot.com/
HowDoYouLandscape? – maintained by the staff of Landscape Architecture of the TU Delft Architecture Faculty http://howdoyoulandscape.nl
Nieuwsblog Studium Generale Utrecht – www.sg.uu.nl/nieuwsblog/
The Leiden Law Blog stands out by reacting to the latest news while at the same time touching on the research being performed within our faculty www.leidenlawblog.nl
The Leiden Psychology Blog: www.leidenpsychologyblog.nl
The Leiden Islam Blog: www.leiden-islamblog.nl
Bridging the Unbridgeable – This blog aims to receive/provide feedback on all sorts of usage questions – http://bridgingtheunbridgeable.com/
Rural Sociology Group Waganingen http://ruralsociologywageningen.wordpress.com/
LEI (voorheen Landbouw-Economisch Instituut) Wageningen http://www.lei.wur.nl/NL/publicaties+en+producten/Blog/
De Delft Urban Water ThinkTnks is een groep promovendi die zich met wateronderzoek bezighouden. Zij bloggen op http://delfturbanwater.nl/thinktank/thinktank-blogs/

Wetenschap en communicatieblogs
Alles over wetenschap, wetenschappers en Social Media http://wetenschapper20.wordpress.com/
Rob Speekenbrink, TU Delft  http://rspeekenbrink.weblog.tudelft.nl
Michel van Baal, TU Delft  http://michelvanbaal.weblog.tudelft.nl
Saskia de Laat, TU/e  www.writeaholic.nl
Roy Meijer, TU Delft  http://roymeijer.weblog.tudelft.nl
Marieke Stegenga, Nederlands Brandwonden Centrum http://doordeleekvoordeleken.wordpress.com
Leonore Noorduyn – De Schrijfster  www.deschrijfster.nl/blog/
FHJ FactCheck http://fhjfactcheck.wordpress.com
NieuwsCheckers www.journalistiekennieuwemedia.nl/NC
De Salpeter-blogs van de Vereniging van Wetenschapsjournalisten in Nederland (VWN)
Bètafactor – het digitale informatiepunt voor bibliotheken en hun gebruikers op gebied van wetenchaps en techniek: www.betafactor.nl/
jpk is o.a. KIJK-redacteur http://jpk.punt.nl/
Bennie Mols The pleasure of finding things out – wetenschapsjournalist – http://benniemols.blogspot.com
Marcel Crok – De staat van het klimaat – Een koele blik op een verhit debat www.staatvanhetklimaat.nl
Govert Schilling’s blog op www.allesoversterrenkunde.nl: http://www.allesoversterrenkunde.nl/cgi-bin/blog/index.cgi
kennisdoordummies Een blog over ‘citizen science’ projecten – Tanja Speek: http://kennisdoordummies.wordpress.com
Bibi Altink – over menselijk gedrag en maatschappelijke vraagstukken – www.bibiandthebrain.nl
Renske Cramer Tekstproducties – Nieuwsblog over o.a. communicatie, marketing, technologie, wetenschap, economie en politiek http://renskecramerteksten.wordpress.com
Armand van Wijck – Aurora Science Communications  www.aurora-science.com/archives/category/blog
Roel van der Heijden – wetenschapsjournalist  http://www.wetenschepper.net/
DeJaap.nl – Wetenschap. ‘DeJaap is een groepsblog zonder ideologie of dogma’s’ www.dejaap.nl/category/wetenschap
active science – Over Wetenschap en Wetenschapsbeoefening  http://activescience.wordpress.com/
martijnvancalmthout – chef wetenschap bij de Volkskrant http://martijnvancalmthout.wordpress.com
Marleen Roelofs – Op zoek naar de klepel – bij dezen en genen: http://ascendenza.wordpress.com/
Mainzer Beobachter van @JonaLendering beschouwingen over het nieuws, recensies van literatuur en recensies van geschiedenisboeken http://mainzerbeobachter.wordpress.com/
Het opiniedeel van ScienceGuide telt ook wel als blog, toch? www.scienceguide.nl/opinie.aspx
Nienke van Bemmel @NVBemmel, TU Delft, is Taalliefhebber tussen technologen http://nvbemmel.weblog.tudelft.nl/
Mariette Bliekendaal @jetbliek  In Vivo communicatie – Farmablog www.invivocommunicaties.nl/blog/
Willy van Strien is bioloog en freelance wetenschapsjournalist, en schrijft over biologisch en medisch onderzoek, natuur, evolutie en biodiversiteit op Het was zo eenvoudig begonnen http://blog.willyvanstrien.nl
de Best Blogt – Astrid de Best is internetredacteur bij Wageningen UR. Ze communiceert digitaal over het Domein Kust en Zee en is troubleshooter Social Media. Ze blogt over opvallende zaken op de redactie, interessante cases en leuke voorbeelden uit de praktijk http://debestblogt.blogspot.nl/

Bundelblogs instellingen
Wageningen RU Researchblog www.wur.nl/NL/onderzoek/ResearchBlog
Blogs Tilburg University www.tilburguniversity.edu/nl/nieuws-en-agenda/blogs
Delft Environment Initiative http://environment.weblog.tudelft.nl
Delft Energy Initiative http://energy.weblog.tudelft.nl
Delft Infrastructures & Mobility Initiative http://infrastructures.weblog.tudelft.nl
Delft Health Initiative http://health.weblog.tudelft.nl
NCB naturalis Actueel/Expedities/Onderzoek  – op www.ncbnaturalis.nl diverse blogs, o.a. over wetenschappelijke expedities en over onderzoek
De RUG heeft elke maand een nieuwe bloggende wetenschapper op Kennisdebat www.rug.nl/kennisdebat/weblogs
Blog van het Rathenau Instituut http://rathenaunl.wordpress.com
Bloggende profs – Universiteit Leiden Faculty of Science www.science.leidenuniv.nl/index.php/bloggende_profs

Nikhef blog – Nationaal instituut voor subatomaire fysica – Blogging at lightspeed www.nikhef.nl/blog
Intieme Technologie – Hoe dichtbij mag technologie komen –  Rathenau Instituut http://intiemetechnologie.wordpress.com
Wageningen School of Social Sciences Research Blogs – mooie overzichtspagina met verwijzing naar vele andere blogs http://www.wass.wur.nl/UK/research_publications/blogs/
ZeeinZicht – belevenissen en ontdekkingen van zeeonderzoekers van het NIOZ www.zeeinzicht.nl
NIOZ blog (Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee) www.nioz.nl/nioz-blog-en.html (in het Engels, Nederlands hopelijk binnenkort)
Weblog Antarctica, op de site van de UK Groningen, met vijf biologen die bloggen over hun werk in Antarctica: http://ukrant.nl/wordpress/2011/2012/12/20/aangenaam/

Bundelblogs
PopWetenschap ‘alles over wetenschap & technologie’ www.popw.nl (rubrieken PopArt, PopMed, PopPsych, PopTech, PopWet)
Sciencepalooza  www.sciencepalooza.nl
Noorderlicht Weblog  http://noorderlicht.vpro.nl/noorderlog
nwtmagazine blogpagina: www.nwtonline.nl/blogs
SYNC  http://sync.nl
Scilogs  www.scilogs.be
Weetlogs  http://weetlogs.scilogs.be
Breinlogs  http://breinlogs.scilogs.be
Ruimtelogs  http://ruimtelogs.scilogs.be
Techlogs  http://techlogs.scilogs.be
Astroblogs –
Astronomisch nieuws, wetenswaardigheden én persoonlijke opinies www.astroblogs.nl
Survival Blog for Scientists Ad Lagendijk en AUP  www.sciencesurvivalblog.com (afgeleide van het boek The Survival Guide for Scientists)
nwtonline weblog www.nwtonline.nl/Weblog

NRC Wetenschap – wetenschapsredactie NRC Handelsblad (@nrcwetenschap) blogt over nieuwe, mooie, vreemde en bijzondere wetenschap www.nrc.nl/wetenschap
NWO-blogs over het leven en werken in antarctica: http://www.nwo.nl/onderzoek-en-resultaten/programmas/nederlands+polair+programma/opening+dirck+gerritsz+laboratorium/weblogs
Op dit blog koppelt een vijftal Hollandse politicologen het politicologisch onderzoek aan de actualiteit: http://stukroodvlees.nl/

CvB-blogs
Philip Eijlander, Rector Magnificus Tilburg University http://rector.uvt.nl
Pauline van der Meer-Mohr, voorzitter CvB Erasmus Universiteit Rotterdam http://blog.eur.nl/voorzittercvb
Overzicht van het President’s Journal van Sibrand Poppema, voorzitter CvB Rijksuniversiteit Groningen www.rug.nl/corporate/presidents-journal

Be Sociable, Share!
  • StumbleUpon
  • Delicious
  • Google Reader
  • Google Bookmarks

11 thoughts on “Nederlandse wetenschapsgerelateerde blogs

1. Beste Roy,
    Goed idee om een lijstje van wetenschappelijke blogs te maken. Ik heb sinds half jaar een blog en aangezien ik leuk reacties krijg van mijn vrienden en familie bedacht ik me dat ik maar eens moest proberen om het onder meer algemene aandacht te brengen. In principe schrijf ik over recentelijke neurowetenschappelijke en psychologische bevindingen die door de media zijn opgepikt, maar vaak te simpel of te “hyperig” worden uitgelegd. Ik probeer deze vervolgens iets duidelijker te beschrijven zonder te overdrijven of de wetenschappelijke bevindingen teniet te doen.
    Marlieke doet wetenschap: marliekevk.blogspot.nl.
    Bedankt!
    Marlieke van Kesteren.

2. Pingback: #SCIO13: Online science in the polder | RoyMeijer

3. Pingback: Online science in the polder | @RoyMeijer

4. @Willy, ik heb je toegevoegd, net als de suggesties van @Laetitia trouwens al eerder.

5. Beste Roy,

Een mooie lijst? Mag ik mijn blog onder je aandacht brengen? Wekelijks wetenschappelijk nieuws over evolutie en biodiversiteit op:
    Het was zo eenvoudig begonnen

Hartelijke groet,
    Willy

6. Beste Roy,

Leuk zo’n lijst. Dankjewel. Mag ik je nog twee tips aan de hand doen? Ken je de blogs van Jos van den Broek en van Willem Koetsenruijter? Beiden zijn als wetenschapper erg geinteresseerd in beelden. Willem richt zijn blog geheel op de communicatie via beelden. Jos bespreekt in zijn blog allelerlei alledaagse vragen op het gebied van een breed scala aan bèta-wetenschappen. (http://josvandenbroek.tumblr.com/; http://koetsbeeldblog.blogspot.nl/)

7. @Marjolijn Het heeft even geduurd, maar dank voor dat mooie overzicht; ik heb ze er eindelijk aan toegevoegd…

8. Hoi Roy Meijer,

Een vriendin tipte me deze lijst, bedankt voor het verzamelen! Ikzelf ben aangestoken door het blogvirus tijdens een groot Hersenonderzoek congres, het hielp me alle nieuwe informatie die op me af kwam, te ordenen en beter te onthouden. Zo nu en dan als er iets leuks gebeurt op het gebied van hersenplasticiteit schrijf ik dat hier op:
    Groet,
    Daan.

9. Beste Roy Meijer,

Ik gebruik een blog om over de resultaten van mijn onderzoek te schrijven. Is vooral ook bedoeld voor de mensen die meewerken aan mijn onderzoek, zodat ze kunnen zien wat er allemaal gebeurt. En omdat mensen wel vaak vragen naar mijn onderzoeksresultaten maar het nog even duurt voor mijn proefschrift af zal zijn. Dan kan ik ze toch ergens naar verwijzen: onderzoekerstadslandbouw.wordpress.com.

Handige lijst verder!