Strategisch beginnen met Twitter

Stel, je bent overtuigd geraakt door verhalen als die van Michael Müller (Wageningen UR, @nutrigenomics op Twitter), je snapt dat je er niet perse een smartphone voor nodig hebt, en je wilt er echt aan gaan beginnen, dat Twitter. Hoe pak je dat nu ‘s goed aan? Een stappenplan.

 

Voordat je überhaupt ook maar de laptop/pc opstart om je Twitteraccount te activeren, zijn er enkele denkstappen die je – van tevoren dus, gewoon zonder computer – goed moet doorlopen voor een doordachte start. En – oh verrassing – het lijkt allemaal weer veel op het Doel-Doelgroep-Boodschap-Middel dat mijn leven zo overzichtelijk maakt. Stapsgewijs dus:

Doel: Waarom Twitter?
Wat hoop je te bereiken met je getwitter? Wil je informatie delen, mensen instrueren misschien? Wil je vooral jezelf profileren als expert in een bepaald vakgebied? Wil je zelf geïnformeerd worden, nieuws volgen?

Als je een jaartje vooruit kijkt, en alles loopt een beetje zoals je hoopt: wat heb je dan in ieder geval bereikt met je tweets? Waarom ga je deze (tijds)nvestering doen?

Doelgroep: Voor wie doe je het, tot wie richt je je voornamelijk?
Wie wil je vooral informeren, beïnvloeden, bereiken? Vakgenoten, politici, studenten, journalisten, stadsgenoten, promovendi? Zorg dat je een idee hebt van wie jouw tweets vooral zouden moeten lezen, stel daar je taalgebruik op af en blijf je consequent tot hen richten. Als anderen dan die beoogde doelgroep jou dan ook nog willen volgen, dan is dat gewoon mooie collateral damage.

Afzender – vreemde eend misschien tussendoor, wel essentieel: Wie je wil je zijn op Twitter, wat ga je wel, maar vooral ook niet twitteren?
Bepaal voor jezelf de 1 of 2 expertisegebieden waarover jij voornamelijk gaat twitteren. Focus is fijn. Als mensen jou gaan volgen, wat voor tweets mogen ze van jou verwachten? Ga je vooral zakelijk twitteren, of komen er af en toe ook tweets voorbij over je hobby, huisdier en/of kind? Hoe vaak ga je dat doen? Ga je je vakanties ook doen, noem je de namen van je partner en je kinderen? Probeer in ieder geval voor jezelf liefst zo streng mogelijk af te bakenen wat je wel en niet gaat doen. Dat maakt het Twitter-leven een stuk overzichtelijker.

Boodschap: Wat voor dingen ga je dus twitteren (en in welke taal)?
Als je de bovenste drie stappen goed hebt doorlopen, wordt deze vraag een makkie. Het zou in ieder geval een logisch gevolg moeten zijn van bovenstaand. Als je bijvoorbeeld vooral jouw expertise op een bepaald vakgebied wilt delen met vakgenoten dan zullen jouw tweets vooral links naar interessante artikelen en bijeenkomsten bevatten, en antwoorden op vragen die via Twitter voorbij komen.

Middel: Twitter dus, hoe begin je?
Goed, met dit alles in je achterhoofd mag je nu wel de laptop openklappen. Houd deze praktische TweetSheet er als handleiding naast, en ga aan de slag:

– Profiel aanmaken (naam, foto, omschrijving – wie ben je?)
Je hebt nu dus bepaald wie je wilt zijn op Twitter: maak dat ook duidelijk in je profiel. Geef met steekwoorden duidelijk aan wat de onderwerpen zijn waarvoor mensen jou écht zouden moeten volgen. Een beetje goede (pas)foto is essentieel, raak zo snel mogelijk dat Twitter-ei kwijt. Je naam is zoveel mogelijk je eigen naam, doe niet (te) exotisch.

– Tweets (maak waar wat je belooft in je profiel)
De verwachtingen die je schept met je profiel moet je vervolgens waarmaken met de inhoud van je tweets. Ben je volgens je profiel deskundige in een bepaald vakgebied, dan moet het merendeel van je tweets daar ook over gaan, anders verlies je je geloofwaardigheid (en volgers).

Als iemand overweegt om jou te gaan volgen, dan zal hij/zij naar jouw Twitter-pagina gaan om te zien wat er in jouw profiel staat. Als dat interessant is, is de volgende stap het bekijken van je laatste tweets. Zijn die interessant voor hem/haar en kloppen ze met wat je belooft? Is je laatste tweet niet een maand oud? Als het plaatje klopt, dan is de kans groot dat je er een volger bij hebt, die geïnteresseerd is in wat jij te melden hebt.

Wees ook vooral niet bang om gewoon te beginnen. Hoe langer je wacht, hoe hoger die drempel van DE EERSTE TWEET. Het is precies als met zwemmen: als je er eenmaal doorheen bent, is het best lekker. Gewoon erin springen dus.

– Routine krijgen
Zorg dat je regelmaat krijgt in het twitteren. Gemiddeld één tweet per dag is al voldoende om je volgers bij de les te houden. Dus: (gemiddeld) iedere dag even 10 minuten/kwartiertje reserveren om aan je timeline te werken (lezen, antwoorden en die ene tweet versturen) is al voldoende (het wordt waarschijnlijk vanzelf meer naarmate je routine krijgt én lol in het twitteren). Valt mee qua tijdsinvestering om dat gestelde doel – niet uit het oog verliezen! – te bereiken.

– Mensen gaan volgen
Wacht heel even met actief mensen gaan volgen totdat je wat tweets hebt verstuurd. Het is misschien raar om in eerste instantie allerlei pareltjes van onderwerpen ‘in het niets’ te twitteren, maar het opbouwen van een volgersschare heeft nou eenmaal tijd nodig.

Als jij iemand gaat volgen, krijgt hij/zij daarvan bericht. Hij/zij zal dan jouw profiel gaan bekijken of jij ook de moeite van het volgen waard bent. Omdat – zie boven – potentiele volgers willen weten wat je allemaal de wereld in stuurt, is het goed om een bestandje van minimaal  een tweet of 10 te hebben opgebouwd voordat je echt actief aandacht op jezelf gaat vestigen. Die eerste tweets zijn dus gewoon een investering voor straks, neem ze serieus, zelfs al kijkt er (nu nog) niemand mee.

– Verwachtingen managen
Twitter is in het begin niet perse leuk. Je hebt maar een paar volgers, en je hebt ’t gevoel voor een lege zaal te staan prediken. En ja, dat klopt ook gewoon. Daar moet je doorheen, dat hoort erbij, bekijk deze voor iedereen herkenbare stadia maar: http://www.shanenickerson.com/46-stages-of-twitter

Zorg dat je zo snel mogelijk stadium 27 bereikt, van daaruit gaat het allemaal vanzelf… 😉

Volg in ieder geval ook @wetenschapper20

PS Dit alles toegepast op mijzelf:

Mijn doelen: nieuws verspreiden over onderzoek van de TU Delft (met name op de gebieden water, klimaat en leefomgeving) ; Nederlandse wetenschappers proberen te overtuigen van de meerwaarde van social media en in die combinatie van vakgebieden een naam voor mezelf opbouwen als aanjager/deskundige.

Mijn doelgroepen: professionals, (wetenschaps)journalisten en andere potentiele TU Delft-geïnteresseerden, met name uit de gebieden water, klimaat en leefomgeving; collega-communicatoren en wetenschappers die kunnen helpen met het verspreiden van de blije Wetenschapper2.0-boodschap.

Mijn boodschappen: TU Delft-onderzoeksnieuws (eigen berichten, maar ook naar leuke nieuwtjes over ons in andere media); links naar achtergrondinformatie over wetenschapscommunicatie, met nadruk op Wetenschapper2.0; heel af en toe een #motortweet en af en toe iets over mijn kinderen (en NOOIT hun namen of foto’s van hen).

Mijn middelen; gaan verder dan alleen Twitter, omdat ik dat actief combineer met bloggen en LinkedIn. Ik heb de stap naar Facebook nog niet helemaal kunnen zetten.

Maak ik waar wat ik beloof? Voor een groot deel wel, denk ik (wat minder in het weekend), maar oordeel vooral zelf: https://twitter.com/RoyMeijer

 

 

Be Sociable, Share!
  • Twitter
  • Facebook
  • email
  • StumbleUpon
  • Delicious
  • Google Reader
  • LinkedIn
  • Google Bookmarks

7 thoughts on “Strategisch beginnen met Twitter

  1. Pingback: Dagboek van een Wetenschapper 2.0 | RoyMeijer

  2. Pingback: Doe NIET aan social media! « wetenschapper20

  3. Pingback: Doe NIET aan social media! | @RoyMeijer

  4. Pingback: Dagboek van een Wetenschapper 2.0 « wetenschapper20

  5. Pingback: Dagboek van een Wetenschapper 2.0 | @RoyMeijer

  6. Nog een handige how-to-pagina

    Where to start with Twitter

    Steve Buttry has posted a Twitter tutorial for absolute beginners, complete
    with screenshots. It covers, among other things, opening a Twitter account,
    setting up your account preferences, composing your first “tweets,” finding people to follow, and managing your incoming tweets: “One of the most important things to do is monitor your ‘mentions,’ which will be tweets where someone uses your @username, either replying to you, retweeting you or talking about you.”

    https://www.nasw.org/where-start-twitter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *