Overzicht publieksactiviteiten rondom wetenschap

In een overleg laatst deden we een poging te komen tot een overzichtje van publieksactiviteiten rondom wetenschap in Nederland. Omdat lijstjes het sowieso goed doen in blogland, bij deze dan ook maar een poging om te delen (en niet omdat ik ineens een groot fan ben geworden, of zo) 🙂
Aanvullingen – lokaal, regional en landelijk – van harte welkom via de comments!

Science Café’s
Mooie overzichtpagina: www.sciencecafe.nl  (doorlopend,  Almere, Amsterdam, Deventer, Eindhoven, Enschede,  Groningen, Leiden,  Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Wageningen, Zeist), Harderwijk)
Zabuki, kinderscience-cafe van Deventer www.zabuki.nl
Mystery X – Science 4 Kids – maandelijkse wetenschapsmiddag voor jongeren van 9-13 www.mysteryx.nl (Nijmegen(

Festivals
Zabuki kinder science festival www.zabuki.nl (januari, Deventer)
Nacht van Kunst en Wetenschap www.denachtvankunstenwetenschap.nl (juni, Groningen)
Lowlab www.llowlab.nl (augustus, Biddinghuizen)
Lowlands University www.coolpolitics.nl/nieuws/Lowlands%20University%202011   (augustus, Biddinghuizen) <’Beloofd’…?>
Qu3 tijdens Noorderzon Festival (augustus, Groningen)
Discovery Festival www.discoveryfestival.nl (september, Amsterdam)
Night of the Nerds www.nightofthenerds.nl/2011 (oktober, Amsterdam)
Oktober Kennismaand www.oktoberkennismaand.nl (oktober, activiteiten door heel NL)
Kennisfestival Leiden http://portal.leiden.nl/nl/toerisme_vrije_tijd/kennisfestival (oktober, Leiden)
Food4you kennisfestival www.food4you.nl (oktober, Wageningen eo)
Avond van Wetenchap & Maatschappij www.avondwenm.nl (november, Den Haag) <Eigenlijk niet bedoeld voor ‘gewone mensen’…>

Publiekslezingen
Kennis op Zondag  www.kennisopzondag.nl  (oktober, Den Haag)
Spinoza te Paard www.nwo.nl/spinozatepaard  (3e dinsdag van de maand, Den Haag)

Studium Generale www.studiumgenerale.nl (doorlopend, universiteitssteden Tilburg, Twente, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Maastricht, Utrecht, Groningen, Leiden, Delft, Wageningen, en sinds kort ook Amersfoort)

This Week’s Discoveries – korte lunchpresentaties http://boj.gorlaeus.net/thisweeks/output.php (iedere dinsdag, Leiden)
Niko Tinbergenlezing www.nikotinbergen.nl (november, Leiden)

Kinderuniversiteit
Kindercolleges van de UvT www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/wetenschap-voor-scholieren/kinderuniversiteit (najaar, Tilburg)

Prijzen
Academische Jaarprijs www.academischejaarprijs.nl (finale oktober, Leiden)

Agenda activiteiten
ScienceOut www.scienceout.nl

1 thought on “Overzicht publieksactiviteiten rondom wetenschap

1. Ik word op LinkedIn terecht gewezen op de uitgebreidheid van het overzicht op ScienceOut.
    Ik had een soort vage meta-analyse in gedachten bij het opstellen van deze lijst, waar naar mijn vage idee ScienceOut te veel detail voor bevat.

Maar wellicht is het toch veel beter om iets als een analyse van het publieksactiviteitenlandschap met ScienceOut te doen tzt, en dan gewoon als echt onderzoek, misschien leuk voor een WTC-opleiding.