Collega Rob Speekenbrink en ik hebben in aanloop op het Nationaal Congres Onderwijs en Sociale Media een blog geschreven over Wetenschappers en Sociale Media. Ik wilde ‘m hier in zijn geheel doorplaatsen, maar ik geloof dat ik mezelf maar beperk tot de inleiding en de link, scheelt een hoop knip- en plakwerk… 🙂
‘We hebben als communicatieprofessionals bij een grote universiteit inmiddels uitvoerig kennis gemaakt met diverse vormen van sociale media, de snelheid ervan, de mogelijke impact die het kan hebben, de voordelen maar ook de mindere aspecten. Bij de TU Delft geven we cursussen Twitteren en workshops bloggen aan medewerkers, gaan we in discussie met studenten op onze Facebook fanpage en faciliteren we de interactie tussen onze alumni op LinkedIn.
Als communicatieprofessionals in het umfeld van de wetenschap zien we de aanwezigheid van wetenschappers in die delende wereld onafwendbaar toenemen. Maar we zien ook de terughoudendheid, de twijfel en de angst. ‘Maar ik wil helemaal niet op Twitter’, roept de nietsvermoedende wetenschapper regelmatig uit. Dat hoeft ook niet, ‘2.0’ houdt veel meer in dan alleen microbloggen. In deze blog een niet-uitputtend overzicht van waar kansen liggen.’
Lees de complete post op de blog Wetenschapper2.0 of op de site van Formedia, organisator van het congres