Doe NIET aan social media!

’Social media’ kost (te) veel tijd’, is het belangrijkste argument om er niet aan te beginnen (zelfs nog belangrijker dan ‘ik heb geen smartphone’). En als redelijk fervent ‘gebruiker’, kan ik beamen dat er best wat tijd in gaat zitten. Nu ben ik communicatieprofessional, dus heb ik een goed excuus – verplichting vind ik zelf – om me in de wereld van 2.0 te verdiepen, maar dat lijkt een stuk minder logisch voor een wetenschapper. Nou, bij deze goed nieuws: je MOET ook helemaal niets met social media.

Social mediaplatforms als blogs, Twitter, LinkedIn, Facebook, SlideShare en Mendeley zijn niet meer dan middelen, die je wel of niet kunt inzetten. En middelen inzetten omdat iedereen dat nu eenmaal doet, is een bijzonder slechte reden – helaas ook in ‘de communicatie’ nog te vaak gedaan. ‘Iedereen zit op Twitter/Facebook, dus wij moeten ook op Twitter/Facebook’, om er dan vervolgens achter te komen dat je eigenlijk niet weet wat je er mee moet. Dat is inderdaad zonde van de tijd, en zonde van al die inactieve accounts die niemand volgt.

Reverse psychology
Dus, ter geruststelling, hieronder een lijstje met goede excuses om NIET bezig te hoeven zijn met social media.

Je hoeft – als wetenschapper – niets met ‘social media’ als:

1. je tevreden bent met de zoekresultaten die verschijnen als je jouw naam intikt in Google – probeer maar
  2. je tevreden bent met de zoekresultaten die verschijnen als je de belangrijkste trefwoorden uit jouw vakgebied intikt in Google – probeer maar
  3. je tevreden bent met hoe het bedrijfsleven/de politiek/het grote publiek denkt over jouw vakgebied – het kan namelijk anders, zeker als populisten met wetenschap aan de haal gaan
  4. je tevreden bent met hoe ‘het publiek’ denkt over wetenschap in het algemeen – stereotypes?
  5. jij degene bent die journalisten/politici/beleidsmakers/bedrijfsleven meteen bellen als ze willen weten hoe het zit – of hoe het niet moet
  6. je zelf makkelijk toegang hebt tot (en invloed op) de mensen die beslissingen nemen rondom jouw vakgebied: collega’s, politici, financiers, bedrijfsleven, beleidsmakers, journalisten, etc. – zomaar een Twitterdiscussie met een Kamerlid
  7. je vanzelf wordt uitgenodigd als spreker op allerlei relevante bijeenkomsten
  8. je tevreden bent met hoe vaak jouw artikelen worden gedownload uit de repository of van de publishers website – ja, dat kun je beïnvloeden
  9. je makkelijk ergens terecht kunt met inhoudelijke vragen, en ook snel antwoord krijgt
  10. je een actueel overzicht hebt van de relevante literatuur en andere ontwikkelingen in jouw vakgebied
  11. je amper aan je toekomstige werkgever hoeft uit te leggen waarom jij degene bent die die positie moet krijgen – met jouw persoonlijke profilering zit het wel goed
  12. je geen moeite hebt met de communicatieparagraaf in die grant-aanvraag
  13. je makkelijk leesbare teksten uit je keyboard weet te schudden – check reden nummer 3 van deze blog
  14. bovenstaande zaken überhaupt niet relevant voor je zijn

Als jij je een beetje herkent in bovenstaande zaken, dan is er weinig noodzaak om (extra) tijd te investeren in social media-activiteiten, dus laat die social media-account maar gewoon voor wat ie is.

Toch wel doen?
Mocht je bij een van bovenstaande punten denken dat er wat te verbeteren valt, dan kun je – bijvoorbeeld – iets van ‘social media’ overwegen om in te zetten als relevant middel.

Met een duidelijk doel voor ogen wordt ook veel duidelijker welk platform zich daarvoor leent – laat je adviseren door types zoals mijzelf. En met een duidelijk doel voor ogen wordt – als het goed is – ineens ook duidelijk waarom je er tijd in zou willen investeren, en misschien zelfs hoeveel tijd dat dan zou mogen kosten. Hoe belangrijk is dat doel voor jou?

Waarmee ik afsluitend weer mooi even mijn universele communicatiestokpaardje kan noemen: doel-doelgroep-boodschap-middel. Voordat je met wat voor middelen dan ook aan de slag gaat, moet je eerst bedenken wat je überhaupt wilt bereiken, met/voor wie, en wat je precies aan hen wilt overbrengen. En pas dan kun je gericht tijd gaan investeren in je Twitteraccount (en/of blog, en/of SlideShare, en/of LinkedIn, etc.).

6 thoughts on “Doe NIET aan social media!

1. Pingback: Lectuur op dinsdag: geen sociale media voor wetenschappers, handboek mediageletterdheid,… | X, Y of Einstein?

2. Pingback: Doe NIET aan social media! | DigiDoen

3. 15. je hoeft niet aan social media te doen als je zonder inmenging van die lastige voorlichters gewoon zelf jouw nieuws in de media weet te krijgen

4. Pingback: Doe NIET aan social media! « wetenschapper20